Spravidla, čím zložitejšia problematika, tým viac mýtov si ľudia okolo nej vytvoria. Potom to skončí tak, že z mýtov sa stanú dogmy a tie sú vďačným námetom krčmových debát. Každý sa cíti byť odborníkom, ale pri dôslednom naštudovaní celej problematiky vás zastihne zdesenie, ako ďaleko sú mýty od samotnej skutočnosti.
Obchodníci ale nad touto situáciou pochopiteľne jasajú. Však, čo už je lepšie pre biznis, ako zle informovaná a v tejto problematike málo zdatná masa kupujúcich? A nielen masa, ale neodbornosť v tejto oblasti vykazujú aj zamestnanci servisov, na ktorých sa tá masa spolieha. Potom sa stretnete s pracovníkom servisu, ktorý delí kvalitu oleja podľa viskozitnej triedy.
Pred pár rokmi sa zistilo, že slovko „syntetický“ pôsobí na zákazníka priam magicky.
Pred pár rokmi sa zistilo, že slovko „syntetický“ pôsobí na zákazníka priam magicky. Výrobcovia olejov, ich obchodníci a právnici vynaložili obrovskú snahu a následne vyhrali niekoľko súdnych sporov. Ich výsledkom bolo, že tie najkvalitnejšie minerálne oleje môžu označovať ako syntetické. Aj keď treba podotknúť, že v mnohých parametroch sa im môžu rovnať, ostalo zopár kritérií v ktorých jasne víťazí olej syntetický. Vďaka spomínaním súdom sa začali označovať za syntetické hocijaké oleje, ktoré so skutočnou „syntetikou“ nemajú nič spoločné. Dospelo to až tak ďaleko, že ani jeden olej v bežnom predaji, ktorý je takto označovaný, v skutočnosti syntetický nie je. Pravý syntetický olej dnes pre automobily nikto nepredáva! Zmierte sa s tým! Skrátka – obchodníci a právnici začali rozhodovať, čo nalejeme do motora. Na to už museli zareagovať motorári. Aj reagovali a vytvorili si vlastné normy ako napr. VW, GM, Ford atď.
My ale riešime problematiku mazania moderných motocyklových motorov, pri ktorých sa litrový výkon, a s ním súvisiace zaťaženie, približuje motorom F1. Navyše vo väčšine máme spoločnú náplň pre motor, prevodovku aj spojku. V niektorých konštrukčných uzloch teda dochádza k enormne vysokému zaťaženiu a tým vznikajú aj vysoké nároky na olej napr. HTHS viskozita, ale o tej sa na obale nič nedočítate. Bolo by teda žiadúce, aby aj výrobcovia motocyklových motorov zaviedli svoje vlastné normy tak, ako spomínané automobilky. Lenže, to nie je také jednoduché, ak nie nemožné. Pre moderný motocyklový motor, tak ako som ho vyššie definoval, v súčasnosti nevieme vyrobiť olej, ktorý by pri prijateľných výmenných lehotách rovnako dobre mazal motor, prevodovku a ešte by pri ňom aj nešmýkala spojka. V tomto smere olejári za motorármi len pokulhávajú a čo si budeme klamať – vždy pokulhávali.
Existuje zopár špecializovaných olejov, ale ich použitie si treba dobre premyslieť. Hlavne z pohľadu správneho osadenia pre konkrétny agregát, jeho nasadenie… a aj našu peňaženku, lebo lacný nebude. K tomu prirátajte čo najčastejšie výmenné intervaly – ani nepoviem aké časté, lebo ma ukameňujú na ulici.
Zatiaľ sa motocyklovým výrobcom aspoň podarilo zaviesť normu JASO, ktorá aspoň zčasti reflektuje na túto problematiku. Norma API už dávno pre nás nestačí a ACEA sa ani nikdy nechytala.
A potom to, s tou istou odvahou, naleje do svojho stroja.
Treba ešte spomenúť tzv. zázračné hyper, super, ultra atď. prísady do olejov pre údajné zlepšenie ich vlastností. Ak vám môžem poradiť, tak sa im zďaleka vyhnite širokým oblúkom. Ony tie prísady spravidla znižujú trenie – v tom problém nie je. Avšak, aj pokiaľ vám hneď nezačne šmýkať spojka, určite si znížite životnosť celého agregátu vďaka korózii, ktorú tieto prísady spôsobujú. Pri automobiloch sa takéto korozívne pôsobenie prejaví až po dlhšom čase, ale v motocyklovom motore veľmi rýchlo vďaka oveľa väčšiemu zaťaženiu. V motorovom oleji je už od výrobcu dostatok aditív a žiadne zázračné prísady nepomôžu, skôr uškodia.
Mnohí z nás s odvahou nič netušiaceho vojdú do obchodu a kúpia vyslovene hocičo, lebo zákazníkovi sa páči obal na ktorom je „klopiaci“ pretekár, šachovnica, alebo na neho podprahovo vplýva logo výrobcu. A potom to, s tou istou odvahou, naleje do svojho stroja.
Viete: Posledný nový trik zaviedli obchodníci pred dobrými 400 rokmi. Od vtedy svoje triky len aktualizujú. Zato taký podvodník vymyslí štyri finty za hodinu.
Nechcel som týmto článkom priniesť nejaké konkrétne rady, aký olej máte používať. To by som vás domotal ešte viacej ako už ste. Mojou snahou je vyburcovať každého k dôslednému štúdiu tejto problematiky. Lebo ináč to nejde, verte mi. Že sa ti nechce študovať? Tak si jednoducho niečo kúp a nalej to tam! Niet Ti pomoci.