Spoločnosť bola založená v roku 1911 v talianskom mestečku Pesaro. Vdova Teresa Benelli v snahe zabezpečiť trvalé zamestnanie pre svojích 6 synov, (Giuseppe, Giovanni, Francesco, Filippo, Domenico a Antonio „Tonino“), investovala celý rodinný majetok do projektu ktorý pôvodne mal byť len garážou na opravu áut a motoriek. Už od začiatku bola táto garáž ale skvele vybavená a teda schopná produkovať aj náhradné diely ktoré k opravám potrebovali. Kreatívny duch bratov Benelli-ovcov na seba nenechal dlho čakať.
V roku 1920 postavili svoj prvý kompletný motor, dvojtaktný jednovalec s objemom 75 cm3, ktorý sa okamžite dal pripojiť k bicyklovému rámu. O rok neskôr postavili svoj prvý motocykel s vlastným motorom, ktorý vtedy mal 98 cm3. O dva roky neskôr vzal Tonino jeden z nich na trať, kde sa ukázal jeho neobyčajný jazdecký talent. To bol začiatok jeho veľmi úspešnej jazdeckej kariéry, ktorá potvrdila, že spoločnosť Benelli má výnimočný potenciál tak pre vývoj ako aj výrobu. Jazdiac na Benelli 175 vyhral Tonino 4 tituly talianskeho šampionátu. V rokoch 1927, 1928 a 1930 na SOHC a v roku 1931 na novom DOHC motore. Potom ho však šťastie opustilo a ťažká nehoda v roku 1932 ukončila jeho profesionálnu kariéru. Len o 5 rokov neskôr 27. Septembra 1937 Tonino tragicky zahynul pri hlúpej autonehode.
Vývoj v Benelli sa však nezastavil. Po úspechu v 250-kach na Tourist Trophy v roku 1939. Krátko pred vyhlásením 2. svetovej vojny predstavili preplňovanú štvorvalcovú 250-ku s ktorou sa mienili zúčastniť aj sezóny 1940. No keďže situácia sa zmenila, na začiatku 2. sv. vojny jazdila Benelli len na pár pretekoch v rámci talianska a ukončila výrobu. Až v roku 1949 sa výroba začala opäť pomaly rozbiehať. Giuseppe v tom čase opustil rodinný podnik a založil značku Motobi.
Od roku 1951 vyrábala fabrika jednovalcový motocykel, tzv. Leoncino a to hneď v 4 objemových verziách 98cc, 125cc ako aj 350cc a 500cc. Leoncino bolo dostupné ako dvojtakt aj štvortakt. Pri krásnom štvordobom motore (viď. galéria) využila fabrika v tom čase najpoužívanejší pohon OHC rozvodu – ozubené kolieska. Potreba lacného transportu v povojnovom taliansku spôsobila že Leoncino malo značný úspech a stalo sa legendárnym. Mimochodom v tomto období podobné modely ponúkali už aj Moto Guzzi, Ducati či Laverda, a ekonomická situácia taktiež prispela k úspechu skútrov Vespa a Lambretta. V roku 1962 kúpila Benelli svoju „bratskú“ spoločnosť Motobi a spoločne produkovali už okolo 300 motoriek denne…
Na konci 60-tych rokov príchod japonských výrobcov spôsobil krízu v Európskom motocyklovom priemysle. Ponuka japonskej konkurencie viedla k poklesu popularity produktov značky Benelli ktoré pozostávajúc stále hlavne z motoriek jednovalcového „pushrod“ dizajnu, boli vnímané ako staromódne. V porovnaní s čoraz populárnejšími Hondami, ktoré priniesli éru športovejších OHC-čiek s elektrickým štartérom.
V 1969-om Benelli představila Tornádo 650, stojatý dvojvalec navrhnutý v prvom rade pre Veľkú Britániu a USA. Tornádo si získalo reputáciu vďaka svojej spoľahlivosti a vysokému výkonu, a to napriek dosť veľkej hmotnosti 480 libier (cca 217 kg). Malo výkon 57 koní pri 7400 otáčkach a top speed 117 mph (188 km/h) Jeho výroba bola zastavená roku 1974 keď do výroby nastúpila séria „multis“ (viac valce).
…zrodenie historicky prvého sériovo vyrábaného motocykla so šesťvalcovým motorom.
V 1973-om značku Benelli získal argentínsky priemyselník Alejandro de Tomaso, rovnako ako jej najväčšieho konkurenta Moto-Guzzi, toto „spojenie síl“ viedlo k vývoju nových modelov s viacvalcovými motormi ako 350 Quattro, 500 Quattro a tiež k úžasnej a prelomovej 750 Sei, poháňanej radovým 6-valcom s výkonom 77 koní. Čo znamenalo zrodenie historicky prvého sériovo vyrábaného motocykla so šesťvalcovým motorom. Tento odvážny počin na čas vystrelil firmu späť pred japonskú konkurenciu. No napriek technickej vyspelosti v 80-tych rokoch sužovali spoločnosť problémy, čo viedlo k zastaveniu produkcie v roku 1988, keď Benelli splynula s Moto-Guzzi, a tak vznikla Guzzi Benelli Moto S.p.A a výrobné závody v Pesare boli predané.
V roku 1989 bola nádej na obnovenie produkcie vďaka podpore Pesarského výrobcu Giancarla Selci-ho, ale čas na comeback ešte nedozrel.
Až v roku 1995 sa oživenie značky so slávnou históriou stalo konečne reálnou možnosťou, keď Andrea Merloni prevzal vedenie. Výsledky na seba nenechali dlho čakať. V roku 1998 bol predstavený prvý prototyp a v roku 2002 sa rozbehla výroba revolučného superšportu TORNADO 900 TRE a krátko na to aj naháča s týmto trojvalcovým motorom Benelli TNT (Tornado Naked Tre). V roku 2001 podpísal zmluvu s Benelli aj bývalý majster austrálskych superbike-ov a víťaz svetového Endurance šampionátu, Austrálčan Peter Goddard, ktorý okrem urýchlenia vývoja sériového modelu, dokázal tiež bodovať so Superbike-ovou verziou Tornada vo WSBK.
Dnes je značka Benelli súčasťou nadnárodnej motorárskej spoločnosti Qianjiang, sídliacej v juhovýchodnej číne, ale Benelli ako taká má sídlo späť v Pesare…
Početné víťazstvá Tonina Benelliho v talianskych seriáloch boli predohrou k najvýznamnejšiemu možnému víťazstvu, nikde inde ako na Isle of Man – TT, ktoré prišlo roku 1939 vďaka Ted-ovy Mellors-ovi a Benelli 250. Roku 1950 Dario Ambrosini tiež vyhral TT zopakujúc Mellorsov úspech a zavŕšil ho výhrou ako talianskeho tak aj svetového šampionátu.
V 60-tych rokoch zamiešali karty dvaja jazdci. Tarquinio Provini, ktorý vyhral taliansky šampionát na 250-ke v roku 1965 a Renzo Pasolini ktorý vyhral tento šampionát tak na 250 ako aj 350-ke v rokoch 1968 a 1969.
V 1969-tom sa oplatilo aj obrovské úsilie Kel-a Carruthers-a ktorý získal svetový titul v 250-kach, čím si pripísal posledný takýto titul majstra sveta pre štvortaktný motocykel, až do éry moderných Moto GP (2003). Zároveň v tomto roku (1969) vyhral aj Tourist Trophy. Mimochodom hovoríme práve o tom Kelvinovi Carruthersovi ktorý bol neskôr tútorom a manažérom Kennyho Robertsa st. či Eddieho Lawsona, ale viacej o ňom niekedy inokedy, niekde inde. Na pretekárskych strojoch Benelli jazdili v priebehu rokov okrem iných aj legendy ako Mike Hailwood a Jarno Saarinen (btw: jediný Fín ktorý kedy vyhral titul Majstra sveta v cestných moto).
Pred nedávnom oslávila značka 100 rokov od svojho založenia, k čomu jej za celý tým srdečne blahoželám! Video-zostrih z výročného zrazu si môžete pozrieť TU
A tu si ešte môžete pozrieť Databázu všetkého čo Benelli kedy vyrobila